Friday, November 5, 2010

Indahnya pelangi itu...


"Ketika kita sedang leka memuji betapa indahnya mentari,tiba2 kita didatangkan dengan mendung yg menghitam..dan tak lama kemudian,hujan pun trun mencurah2 ke bumi. ketika itu,kita kehilangan mentari. Kita menangis dan bertanya kenapa Dia menghilangkan mentari, tanpa kita sedar sebenarnya Dia mahu gantikan kita dengan sesuatu yg lebih cantik..lebih indah daripada mentari...iaitu sang pelangi.". Tentu korg pun pernah dgr or terbaca pasal ni kan??(xbek tipu..:P)

Ye..pelangi mmg cantik..warnanya lebih lembut dari mentari, xsakit mata bila dilihat.tapi..kemunculannya hanya sekejap. dan yg pastinya, indah mana pun pelangi tu,kita mmg xakan sekali2 berjaya menyentuhnya pun,apatah lagi bermimpi untuk memiliki sang pelangi. sebabnya..kita perlu sedar, yg pelangi juga tidak akan kekal. Ia jugak seperti mentari, yg mana kita pernah kehilangannya suatu ketika dulu takkala datangnya mendung dan hujan. Selagi ada kehadiran titisan2 air di udara, selagi ada cahaya yg juga dari mentari, maka selagi itu akan wujudnya sang pelangi. tanpa salah satu darinya, pelangi tak akan muncul.

Itu la salah satu kejadian alam. DiciptakanNya untuk kita berfikir dan mengambil iktibar. Jika kita kaitkan kejadian ini dengan kehidupan kita pun, mmg ada hubungannya. kenapa tidak??kejadian kita dan kejadian2 lain xda bezanya sgt. Semuanya tak kekal. Hanya sementara. Manusia yg hidup,akhirnya akan mati. Bunga yg kembang mekar,sampai masa layu jugak.

Kejap,apa tujuan aku posting mende alah ni??erm..ase macm dah jauh lari dari tujuan asal aku ni.haila..

Ok..ok..erm.pernah degar x pasal crita ni??
"Suatu hari, di dalam sebuah kelas di sebuah sekolah, seorang guru telah mengajarkan anak2 muridnya tentang kasih sayang. Ketika sedang sibuk menerangkan apa itu kasih sayang, seorang murid bangun lalu bertanya,

murid: Cikgu, macam mana kita nak tahu orang tu syg kita?mcm mana jugak nak tahu yg kita dah jumpa org yg patut kita syg?

guru: Erm..(berfikir sejenak. )..mcm ni, kamu pergi ke padang, dan kamu dapatkan satu rumput yg paling cantik bagi kamu. Cikgu nk satu je ok. Satu je.

Murid tersebut trus berlari ke padang seperti yg disuruh gurunya itu. Dia terus mencari rumput yg paling cantik di padang tersebut. Mulanya dia sudah dapat mencabut sehelai rumput, tapi apabila dia melihat di depannya ada lagi rumput yg lebih cantik dari sebelumnya. Murid tersebut trus mencabut rumput yg baru. Dan perkara yg sama berulang. Akhirnya, murid tersebut sampai ke hujung padang. Tetapi tiada sehelai rumput pun yg berjaya dia dapatkan. Dengan perasaan hampa, dia kembali semula ke kelasnya.

murid: Cikgu, saya xdapat cari pun rumput yg paling cantik. Sebab bila saya dah dapat satu rumput, saya nmpak di depan saya ada rumput yg lebih cantik daripada rumput yg saya cabut td. Saya cabut yg bru, tapi sama jugak. Sampai la ke hujung padang, cikgu.Hmm..saya xpaham cikgu.

guru: Sebenarnya, macam tu la kasih sayang. Bila kita dah jumpa seseorang yg kita rasa dialah yg paling kita sayang, yg paling cantik buat kita, tiba2 di kemudian hari kita terjumpa orang lain yg lebih bgus dari orag yg kita mula2 jumpa tu. Seharusnya, bila kita dah jumpa org yg kita rasa terbaik buat kita, kita perlu setia padanya. Jaga sebaik-baiknya. Xperlu pandang kelebihan orang lain lagi. Bukan macam mencari rumput td. Sebabnya, tiada sesiapa pun yg sempurna dalam dunia ni. Kecantikan juga tak akan kekal. Ingat tu. Kamu pahm??

Murid itu mengangguk tanda paham. dan sejak hari itu, dia sudah tahu mkna kasih sayang.."


Phm kan crita aku.tu jer nk crita..
ok la..sebelum aku ending kan post kali ni,aku nk tinggalkan satu soalan yg korg kena pikir n cari jwapan sendiri. Soalan ni pernah ditanya kawan aku kat aku.Lama gak aku pikir..xpe. serah kat korg plak utk pikirkan ea.hehe..
Soalannya, jika kita jadi macm murid td, dan kita kata kita dah pun jumpa "rumput" yg paling cantik dan terbaik buat kita, dan kita berpegang dan setia "rumput" tersebut. Kita dah pun buat segalanya yg terbaik untuk "rumput" itu, tapi akhirnya, "rumput" kesayangan kita tu pergi kepada orang lain..mcm mana 2??renung2kan.. :)













No comments:

Post a Comment